Mitt val: lägenhet med potential

Det har varit riktigt spännande att läsa hur ni har resonerat kring de olika lägenheterna, särskilt som ni valt helt olika. I lägenheternas nuvarande skick tycker jag att lägenhet nummer två på 33 kvadrat är den som är bäst planerad och mest ”levnadsvänlig” trots att det är den minsta av de tre. Skulle jag köpa en av dem skulle jag däremot välja den på 37 kvadratmeter. Inte för att den är störst, utan för att jag tycker att den har störst potential att bli en riktigt fin lägenhet.

 

Plan-drawing.

Med den nuvarande planlösningen tycker jag att det här är den sämst utnyttjade lägenheten ytmässigt. Nu är jag ingen inredningsarkitekt, men med hjälp av Photoshop gjorde jag några snabba ändringar av planlösningen för att visa hur man skulle kunna utnyttja ytan betydligt bättre.

 

Plan-drawing with improved layout.

Jag har tagit bort väggen mellan köket och vardagsrummet och därmed öppnat upp för en rad olika möbleringsmöjligheter. Man kan till exempel sätta ett matbord eller kanske ett barbord i direkt anslutning till köket och ändå ha gott om plats för en soffgrupp och någon garderob i andra änden av rummet.

Väggen mellan tamburen och köket har förlängts en smula för att ge bättre förvaringsutrymme i hallen samtidigt som man på väggens andra sida får plats för vägghängd förvaring i köket. Väggen mellan sovrummet och vardagsrummet har flyttats så att sovrummet blivit något mindre. På så sättblir  det större utrymme för umgänge i vardagsrummet samtidigt som sovrummet fått en egen dörr och möjlighet till avskildhet. En annan fördel är att man får en ”ren” ingång in i lägenheten istället för att ha en vägg mitt i blickfånget när man kommer in i hallen.

Badrummet har jag lämnat orört, eftersom jag tycker att det funkar som det är och i förhållande till de andra ytorna gärna får vara det minsta rummet även i fortsättningen.

Nu är det här bara en av flera möjligheter, men jag ville visa hur stor påverkan rumsindelningen faktiskt har. Eftersom jag inte har lägenhetens exakta mått har avstått från att placera ut möbler på ritningen. Den garderob som står kvar på sin tidigare plats går givetvis att flytta och det finns helt klart anledning att fundera på att flytta dörröppningen in till sovrummet för att kunna ställa en till garderob intill den nuvarande. Med det här möblemanget blir det nödvändigt att placera sängen med kortänden mot väggen, men det tycker jag ser betydligt trevligare ut än att ställa den med långsidan in mot väggen.

Det här blev alltså mitt val:) Blev ni förvånade?

…………………….

It´s been really interesting to read which apartments you chose, especially since you all chose different ones! But when it comes to taste there´s no right and wrong- just the way I like it:) If I where to live in one of the flats just as it is, I would definitely choose the one on 34 square metres because I think it´s by far the one with the best floorplan.

If I was going to buy one on the other hand, I would go for the 37 square metres one, since I think that´s the one with the biggest potential to be absolutely great. As you can see from my moderated plan-drawing I would knock down the wall between the kitchen and the room next to it and move the wall between the livingroom and the bedroom to create more space for socializing. I would also add some extra length to the wall between the kitchen and the hallway to create some more storagepossibilites.

Taggad , , , , ,

2 thoughts on “Mitt val: lägenhet med potential

  1. Malin skriver:

    Jag skulle ha svårt att som spekulant på den lägenheten kunna tänka mig att förstöra golvet som är i ”vardagsrummet” & i hallen.
    Men visst, ser man bara till planlösningen så är det ju bra! Men med lägenhetens pris så skulle jag hellre hitta en lägenhet med bra planlösning från början istället.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej Malin! Jag håller med dig om att golven är fina just där och att det vore tråkigt att förstöra dem. Å andra sidan så tycker jag verkligen att det är viktigare att få en lägenhet som fungerar bättre än att bevara golven. När jag renoverat tidigare har saker och ting fått växa fram eftersom. Min utgångspunkt även då har i första hand varit att få till en bra planlösning. Hur man ska ta hand om golven blev nästa bekymmer.

      Här kan man till exempel avgränsa det större rummet genom att sätta in en bardisk och bryta av det fina trägolvet med ett annat innanför disken. Vill man utveckla det vidare kan man skapa en slags ram runt trägolvet i den stilen för att få rummet att hänga ihop bättre. Ett annat alternativ kan vara att lägga snarlika golvplankor i köket och sedan måla hela golvet för att få en enhetlig stil i hela rummet. Sedan kan man förstås överväga att lägga nytt golv över hela ytan. Tycke, smak och ekonomi får avgöra. Men visst är det förstås enklare om allt ser bra ut från början:)

Kommentera

