Om storlekens betydelse

För mig är planskisserna det absolut intressantaste när jag läser bostadsannonser. De säger 100 gånger mer om hur det är att bo någonstans än aldrig så många tjusiga interiörbilder. Rumsplaneringen är dessutom mycket viktigare för hur det är att bo i en lägenhet än hur många kvadratmeter den består av.

För att visa vad jag menar har jag samlat ihop några bilder av tre Stockholmslägenheter som just nu finns till försäljning inom ett stenkast från varandra. De är ungefär lika stora, men har väldigt olika planlösningar. Lägenheterna är i tur och ordning 34 m², 33 m² och 37 m² stora. Vi börjar med att ta en titt på ritningarna.

A 34 square metres big apartment.

Den här lägenheten har fördelen att ha plats för ett matbord i köket. Med tanke på att lägenheten bara är på 34 kvadrat skulle jag emellertid ha velat ha en mindre hall. Dessutom ser vardagsrummet rätt svårmöblerat ut med tanke på att en av de större väggarna är helt täckt av fönster och en annan är avdelad av både en dörr och en garderob.

 

Plan-drawing of a 33 square metres big apartment

Bor man litet är det alltid bra att ha någonstans att stuva undan sängen så att den inte blir för skrymmande. Den här lägenheten har tillräckligt högt i tak för att ha plats för ett sovloft, vilket är bra. Personligen är jag emellertid inte överdrivet förtjust i sneda väggar eftersom de både stjäl värdefullt utrymme och ger hemmet konstiga proportioner. Köket ser både trångt och illa planerat ut och lägenheten är troligtvis ganska mörk med tanke på hur få och små fönster den har.

 

Med sina 37 kvadratmeter är det här den största av de tre lägenheterna. Alla rummen har försetts med fönster, vilket borgar för ett härligt ljusinsläpp. Tyvärr har både köket och badrummet formen av långsmala tarmar medan de båda större rummen fått i stort sett lika stora ytor. Detta trots att det ena sannolikt kommer att tjäna som sovrum och det andra som kombinerat mat- och vardagsrum.

Nu förstår jag att ni är nyfikna på hur lägenheterna ser ut inuti, så här kommer några bilder. Först några från det kombinerade sov- och vardagsrummet i lägenheten på 34 kvadrat:

 

The combined bed- and livingroom in the 34 square metres apartment.

 

Å så en bild från lägenheten på 33 kvadrat. Ni vet ,den med sängloftet. Tyvärr fanns det bara en utlagd på Hemnet, så jag har inte fler att visa.

An apartment with a loft.

Till sist, några bilder från 37-kvadrataren.

The small kitchen.The bedroom

Nu skulle jag vilja veta; vilken lägenhet gillar ni bäst och varför? Snälla skriv en kommentar och berätta! Imorgon ska jag peka ut min favorit och motivera varför. Det ska bli kul att se om vi valt samma lägenhet:) Under morgondagen kommer jag också att lägga ut bilder av en lägenhet där varje kvadratcentimeter utnyttjats till max. En riktig compact living-dröm på 27 kvadratmeter. Missa inte det!

Foton: Hemnet

……………………….

Three apartmens for sale in the same area of Stockholm. Their plan-drawings are quite different and the use of the space available also. Which one do you prefer and why? Please write a comment and tell me! I´m annonuncing my favorite and why tomorrow. It will be fun to see if we picked the same one:) At the same time, I will show pictures from a superb apartment of only 27 square metres, packed with smart compact living-solutions. Don´t miss it!

Taggad , , ,

6 thoughts on “Om storlekens betydelse

  1. Linnea skriver:

    Jag tycker 2an är den bästa. För mig känns det viktigt att kunna ha sängen separerat från allt annat. Har man den tredje planlösningen får man i och för sig ett helt sovrum, men då blir ju sällskapsytan så himla liten istället. Sovalkov hade varit bäst! Men det finns ju inte i någon av lägenheterna.. Så ja, tvåan får det bli! 🙂

  2. erica skriver:

    Åh, så kul!!

    Jag skulle köpt den på 34 kvm och flyttat köket ut i stora rummet! Eftersom man har toan där finns redan vatten och avlopp framdraget, så med lite händighet (och kanske hjälp av några händiga vänner eller hantverkare) tror jag det skulle gå bra. Då får man hela gamla köket som sovrum istället (med plats för en 160-säng!). Tycker det är mycket bättre att ha kombinerat kök/vardagsrum än vardagsrum/sovrum. Dessutom tänker jag att den kostnaden det blir att flytta köket får man igen i värdeökning när man säljer. Mailar en planlösning till dig 🙂
    Jag gillade också att det släppte in så mycket ljus, det är viktigt!

    Blir väldigt spännande att höra ditt val och motivering imorgon!!

  3. Thorleif Bergström skriver:

    37 m2 lägenheter skulle funka bäst för mig. Garderoben i högra rummet går att flytta til det andra (sovrummet). Alla rummen har fönster, det ger bra ljus. Det är också viktigt att toaletten har ett fönster som går att öppna. Badkar, toppen.

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Vad kul att ni har valt olika alla tre! När det gäller tycke och smak finns det inget rätt eller fel, bara olika preferenser. Spännande att höra hur ni har tänkt.

  5. Markus skriver:

    Efter att min vän köpt lägenhet nr 2 och att jag igår va förbi och både lagade mat och åt i detta kök så kan jag intyga att det är ett väldigt fint ljusinsläpp just i köket (även i vardagsrummet). Satt vid matbordet och tittade ut på innergården och konstaterade hur mkt man kunde se av all grönska utomhus. Kan inte relaterade till de andra lägenheterna tyvärr 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Åh, vad roligt att få höra hur det verkligen ser ut i en av lägenheterna! Tack för att du skrev och berättade lite om det Markus:) Kan bara gratulera din kompis till ett bra köp. Som jag skrev i ett annat inlägg här på bloggen så är det också den av de tre lägenheterna jag helst skulle bo i om man inte planerade att göra några ingrepp i planlösningen. Att lägenheten dessutom har ett bra ljusinsläpp är ju perfekt, det var ju det jag befarade att den inte skulle ha.

Kommentera

