Vårstädning och boktips

När man köper en ny bokhylla bör man välja en som är så stor att den skulle rymma 25 % fler böcker än de man redan äger så att boksamlingen har plats att växa. Tyvärr har jag redan fyllt de extra hyllorna jag skaffade mig för ett år sedan med nya böcker och skam till sägandes börjat stapla böcker ovanpå bokraderna.

 

I have too many books.

Det där har stört mig en längre tid så idag gjorde jag en rejäl vårutrensning och passade på att stuva om så att det blev läggare att hitta bland böckerna.

 

Some really good books that I recommend you to read.

Det tar alltid väldigt lång tid för mig att gå igenom mina bokhyllor för jag hittar alltid så roliga böcker att fördjupa mig i. Passar därför på att ge er några boktips ur vitt skilda genrer. Den gemensamma nämnaren är att jag älskade att läsa dem allihop.

Trots att han är trefaldig världsmästare handlar Muhammad Alis självbiografi En fjärils själ nästan ingenting om boxning. Istället är det en väldigt personlig och poetisk tillbakablick på hans liv. Jag hade väldigt dålig koll på vem han egentligen var innan jag läste boken. Nu är jag imponerad av honom som person.

Boktjuven av Markus Zusak är ett riktigt mästerverk. Handlingen utspelar sig i Tyskland 1939 och vi får följa tyskarnas hårda och fattiga liv. Huvudpersonen är en liten flicka som stjäl böcker för att få läsa. Berättaren är ingen mindre än döden och boken är helt magisk.

Självbiografin Shantaram av Gregory David Roberts tar med läsaren till ett Bombay vi västerlänningar sällan får inblick i. Skildringen blir inte mindre kittlande av att huvudpersonen själv är en förrymd fånge som lever i slummen och livnär sig på brott. Varje sida i den här tegelstensromanen är en njutning att läsa.

 

Books I like.

Kampen, sorgen, kyssen innehåller 22 grymma reportage från Dagens arbete. Personliga porträtt blandas med arbetsplatsdramatik, liv och död.

Funky av Natalia Marshall är min absoluta favorit bland inredningsböcker och förtjänar egentligen ett alldeles eget inlägg här på bloggen. Den innehåller mängder med inspirerande tips och bilder på hur man får möbler från olika epoker att samsas tillsammans på ett personligt sätt. Love it!

The Gargoyle av Andrew Davids är en av de vackraste kärlekshistorier jag läst. Gränsen mellan historia och nutid suddas ut när huvudpersonerna möts. Finns även översatt till svenska under titeln Gargoylen.

 

Some books I´m getting rid of.

Det blev en liten nätt skara böcker som rensades ut. De får ge plats för nya och bättre böcker. Planen är att sälja de här på loppis i vår.

 

My rearranged book-shelves

Ja, jag vet. Det är fortfarande beklagligt lite luft i bokhyllorna även efter utrensningen. Nu är planen dels att leta upp några snygga bokstöd så att jag kan utnyttja den översta hyllan. Sedan ska jag investera i en till bokhylla som ska stå mitt emot den nuvarande. Redan nu är det emellertid mycket enklare att hitta det jag söker på hyllplanen. Böckerna har sorterats efter ämne och författare. Det fåtal olästa böcker jag äger har jag ställt in på ett särskilt ställe så att jag lätt ska hitta dem.

Foton: Kvadratsmart

………………………..

Make sure to have some 25 percent extra space when you buy new book-shelves. That way your bookcollection will have some space to grow. Unfortunately, I´ve filled that space too. Today I rearranged my books according to subject and author ant also got rid of some books.

Taggad , , , , ,

2 thoughts on “Vårstädning och boktips

  1. Sara S skriver:

    Det hade vart asnice om du gjorde en lista av dina favorit inredningsböcker.

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Hej Sara! Bra idé! Det kan mycket väl hända att det dyker upp ett sånt inlägg framöver:)

Kommentera

