Jakten på plåtskåp

Någon gång, jag vet inte riktigt hur eller vart, men någon gång ska jag ha gamla plåtskåp som garderober i min hall. Jag drömmer om att hitta skåpen i den perfekta storleken, lagom slitna av omild behandling och gärna rostangripna efter förvaring ute i regn och rusk. Då ska jag ta mig an dem och älska dem förbehållslöst.

I min jakt på dem har jag emellertid stött på mängder med coola plåtskåp som visserligen inte har den rätta patinan, men sin alldeles egna charm och särprägel. Som de här plåtskåpen hemma hos holländskan Marijke Hukema. Som kuriosa kan nämnas att de fyndades i Amsterdams red light district där de förmodligen nyttjats flitigt med tanke på att de innehöll ett par trosor (!) när de införskaffades. Är de inte alldeles fanstastiska?! Det finns få saker som ger sådan karaktär åt ett rum som plåtskåp. Vill ha, vill ha, villa ha!

 

Cupboards of steel is both charming and practical.Foto: Jeltje fotografie via Design*Sponge

……………….

Cupboards made of steel are both charming and practical and gives a room instant character. I hope I will find some to put in my own hallway some day.

Taggad , , , ,

2 thoughts on “Jakten på plåtskåp

  1. Thorleif Bergström skriver:

    Jag gillar också plåtskåp, de ger associationer till skolor, logement, gymnastik hallar och arbetsplatser. För mig ger plåtskåp med hänglås en slags trygghetskänsla ”detta är bara mitt utrymme”

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Kul att du också gillar plåtskåp! De är grymma:)

Kommentera

