Inkapslad över natten

Redo för sänggång iförd kapselhotellets obligatoriska outfit. En av de saker jag hade bestämt mig för att testa under Japanvistelsen var att sova på ett kapselhotel. Boendeformen där man hyr en sovkapsel på knappt 1 x 2 meter är absolut vanligast i Japan. På förhand tyckte jag att det lät rätt hemskt att staplas som en sardin i rad med andra och ville se om mina förutfattade meningar skulle komma på skam.

Direkt vid incheckningen fick jag klart för mig att det var enhetlig klädsel som gällde. Ytterskorna låstes in i ett litet fack och ett par gröna platstofflor träddes på fötterna. Jag fick också tillgång till ett metallskåp där jag kunde förvara mina kläder och värdesaker.

Nattoaletten sköttes i ett japanskt tvagningsrum där jag fick tvätta mig med hjälp av en vattenbytta sittandes på en liten pall. Det härligt varma badet efteråt fick emellertid ett abrupt slut när en amerikanska började borsta tänderna sittandes i vattnet bredvid mig. Jag flög upp ur badet snabbt som ett skållat troll innan hon hann börja spotta. Jösses, att människan ens kunde komma på tanken! Under tandagnissel drog jag på mig de obligatoriska bomullsbyxorna med tillhörande skjorta och kröp in i tub 7017 som var min hemvist över natten.

Kapselhotell är inte glamourösa, men rätt praktiska.

Efter att ha dragit för den lilla rullgardinen som fungerade som dörr var det riktigt mysigt. Förutom sängkläder och kudde hade jag även tillgång till en liten spegel, en mindre hylla för småsaker och kunde förströ mig med både radio och tv. Eftersom japanerna sedan barnsben är uppfostrade att visa hänsyn var det beundransvärt tyst på kvinnoavdelningen och jag kunde sova relativt ostört.

Så här med facit i hand kan jag verkligen rekommendera boendeformen, även om den är allt annat än glamourös. För resenärer som liksom jag spenderar all vaken tid utanför hotellet räcker det alldeles utmärkt att ha en sovplats och någonstans att låsa in resväskan under dagen. Personligen föredrar jag helt klart att sova i en mer avskild kapsel än att bo i ett flerbäddsrum på ett vandrarhem.

Om du är kvinna och vill prova boendeformen är det emellertid viktigt att du kontrollerar i förväg att kapselhotellet tar emot kvinnor, eftersom det är ganska ovanligt. Ur säkerhetssynpunkt kan jag också rekommendera att du väljer ett hotell med en särskild kvinnoavdelning.

 

Utsikten från kapselhotellet var helt okej!

Utsikten från hotellet var helt okej!

Samtliga foton: Maria Gunnarsson/Kvadratsmart

…………………….

I stayed a few nights at a Capsule Hotel Riverside in Tokyo. Not very glamourous, but cheap and clean. The japanese are brought up to show respect for others from an early age, so the womens-apartment was very quiet and easy to sleep in. Personally, I find it nicer to spend the night like this than in a dormbed at a hostel.

Taggad , , ,

2 thoughts on “Inkapslad över natten

  1. emmamargareta skriver:

    Åh va roligt!! Sovsal på vandrarhem har jag ju provat och det här verkar ju helt klart mycket bättre! Får man fråga vad det kostade per natt och hur mycket det skiljer från ett vanligt hotellrum i Tokyo?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jag betalade 3000 yen per natt för kapselbädden. Vill du bo på hotell kostar det minst det dubbla, förmodligen betydligt mer. Uppriktigt sagt kollade jag aldrig efter något hotell eftersom jag tyckte att den här boendeformen lät mer minnesvärd. Vill du bo mer komfortabelt tycker jag att du ska satsa på ett Ryokan, traditionellt japanskt boende, istället. Det lär visserligen kosta betydligt mer, men är säkert en spännande upplevelse.

Kommentera

