Japanskt

Under min semester de senaste veckorna har jag låtit nyfikenheten styra skutan och försökt suga åt mig så många nya intryck som möjligt. Jag har förlorat hjärtat till Tokyo, som är en helt underbart knasig stad, och hittat flera fina vänner på Filippinerna. Att bara skriva om den inredning jag stött på känns lite platt, därför kommer först några Tokyobilder.

 

At Shibuya crossing. Folkvimmel vid pulserande Shibuya crossing. Tokyoborna är otroligt modemedvetna och är en sevärdhet i sig själva.


Teens in pink and a glimpse of the Fuji television-building. Klädvalet varierar rejält. Det här ungdomsgänget träffade vi i tunnelbanan. Till höger en bild av mig utanför Fuji television Japan Broadcast center där jag gjorde ett besök.


Sumowrestling in Tokyo was even cooler than I thought. Veckans höjdpunkt var sumobrottningen som till och med är mer fascinerande i verkligheten än vad jag trodde.


20 year olds in beautiful kimonos.

I Japan blir man myndig vid 20 års ålder. Tilldragelsen firas för tjejernas del med en ceremoni där de bär sina första kimonos. Jag hade turen att pricka in den högtidliga dagen och fick se flera färgsprakande kreationer.


My friend Tom showed me a machine where I could buy hot and cold beverages.

Min kompis Tom intill en automat där man kunde köpa både varma och kalla drycker.


Two Tokyo highlights: a trip with a train without a driver and a visit to Mori Art Museum.Två ”måsten” vid ett Tokyobesök- En tur med ett förarlöst tåg och ett besök på Mori Art Museum.

Japansk inredning

Japanska bostadsannonser. Compact living verkar vara ett okänt begrepp i Japan. På grund av det höga kvadratmeterpriset, eller snarare priset per tepanyakimatta som man beräknar ytan i, så är allt anpassat efter det utrymme som står till buds. Här märks en väsentlig skillnad mot inredningsbutikerna här i Sverige där sofforna tycks bli vräkigare och vräkigare och vi strävare efter allt större utrymme, oavsett hur mycket vi redan har.

I Tokyo har allt mindre proportioner. Med mina 160 cm är jag över medellängd och tycker att allt helt plötsligt befinner sig på rätt höjd. En skön känsla. Trots att japanska interiörer är mer småskaliga än vi västerlänningar är vana vid så tummas det inte på bekvämligheten. Toaletterna är till exempel som småskaliga rymdskepp. De riktigt lyxiga öppnar till och med toalettlocket automatiskt när man kommer in i rummet! Uppvärmd sits, inbygd bidé och konstgjort spolljud som döljer pinsamma läten är andra finesser. Onödiga eller inte? Avgör själva. I Japan finns tekniska prylar för de flesta ändamål.

En sak är i alla fall säker- japanerna har smak. Här är allt tilltalande för ögat, oavsett om uttrycket är stilfullt galet eller kawaii, det japanska ordet för gulligt. Skönhet och prydlighet värderas högt och det säger en hel del att japanerna använder samma ord för ”vacker” och ”ren”. Många möbler är så utsökta i både form och materialval att jag knappt kan låta bli att röra vid dem.

Inredningsintresserade kan med fördel besöka MISC i stadsdelen Meguro. Längs med en kilometerlång gata trängs butiker med högklassig japansk nutidsdesign med utländska inredningsfirmor och udda affärer proppade med moderna designgodingar från mitten av 1900-talet. Själv blev jag mest förtjust i Souks där jag hittade flera för mig nya japanska möbelmärken med kvadratvänliga lösningar. Mer om det i ett senare inlägg.

 

Hos Souks hittade jag en annorlunda och japanskt stilren klädhängare. Hos Souks hittade jag en annorlunda och japanskt stilren klädhängare.


Fiffigt soffbord med förvaring fanns hos Brunch+SC.Fiffigt soffbord med förvaring fanns hos Brunch+SC.

Designkomplexet Axis i stadsdelen Roppongi är också värt ett besök. Här finns ett 15-tal butiker och gallerier med allt från designböcker till möbler. Flera av dem innehöll till min besvikelse mest internationella märken, men det fanns även en del japanska godbitar att gotta sig i. En favorit var härliga textilföretaget Nuno som huserade på nedre plan. Företaget finns representerat på New Yorks Museum of Modern Art. Det är inte svårt att förstå varför när man kikar in i den lilla butiken.

Japanska Nuno säljer spännande tyger. Japanska Nuno säljer spännande tyger.

Diskstället Christel bygger på höjden istället för på bredden. Living Motif är en affär i tre plan med modern design av både japanska och utländska tillverkare. Gemensamt för allt som fanns till försäljning var en för Japan typisk stilrenhet i designen.

Jag hittade flera smarta inredningsprylar för det lilla hemmet. Eller vad sägs om diskstället Christel som bygger på höjden istället för bredden? Tillverkare är franska Combrichon.

Samtliga foton: Kvadratsmart

Taggad , , , , ,

3 thoughts on “Japanskt

  1. emmamargareta skriver:

    Ojojoj vad avundsjuk jag blir! Vilken fantastisk resa!

  2. Micke skriver:

    Fint litet axplock! Du borde resa oftare tycks det mig! =)

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Emmamargareta: Jag kan varmt rekommendera dig att åka dit!

    Micke: Mmm, jag tror bestämt också att jag bör resa oftare!:D

Kommentera

