Upplyst

Jag erkänner. Jag har förmodligen gjort alla fel man kan göra när det gäller val av belysning. Jag är helt enkelt alldeles för förtjust i vackra former och glömmer ofta tänka på hur själva ljuskällan fungerar. Ändå är ljuset något av det viktigaste i hemmet. I ett litet boende är det dessutom extra viktigt att man lyser upp rummen ordentligt eftersom mörka hörn får rummet att kännas mindre. 

 

Ett bra exempel på hur man skapar mysbelysning med hjälp av punktbelysning.

Hur ska man göra då? Här kommer några allmänna tips som jag hittat på nätet:

  • Se till att ha många uttag och satsa på många lampor. Ju fler ljuskällor du har, desto mer flexibelt kan du inreda. 
  • Byt ut strömbrytarna mot dimmers. På så vis kan du anpassa ljuset beroende på behov. 
  • Väv in belysning i hyllor, skåp och garderober. Köp gärna möbler med integrerat ljus, det sparar både tid och pengar. 
  • Skapa stämning genom att blanda olika typer av armaturer och se till att ha både bra allmänbelysning, funktionsljus (t.ex. en rejäl läslampa) och mysbelysning. 
  • Undvik lysrör. De ger ett kallt och hårt sken.

 

Olika typer av lampor gör rummet spännande.

Som sagt; det här med belysning är klurigt. Jag är ständigt på jakt efter fler råd och lovar att dela med mig av fler framöver. Tipsa mig gärna!:)

Taggad , ,

Kommentera

