Gammalt hantverk med twist

Kommer ni ihåg de virkade dukarna jag köpte för ett tag sen? Jag lade ut dem lite huller om buller efter form och utförande, nästade ihop de spetsar som hamnade intill varandra med sytråd och vips så hade de  fogats samman till en enda lång duk som löper längs med mitt köksbord. Jag såg något liknande på nätet för ett tag sedan och tyckte att idén var så bra att jag var tvungen att göra något liknande själv. 

 

De virkade dukarna jag köpte för ett tag sedan har blivit en enda lång duk.

Jag gillar att det gamla hantverket fått en modern twist. Tröttnar jag på duken kan jag alltid sprätta isär den och använda de olika dukarna till något annat. Re:Do och recycling i liten skala alltså:)

 

Dukar som är udda till både färg, form och utförande har sytts ihop.

Jag har försökt lägga dukar med så olika utföranden som möjligt intill varandra för att reta ögat. 

 

En detaljbild av min nygamla köksduk.

En av mina favoritdukar fick en hedersplats på ena kanten. 

Foton: Kvadratsmart

Taggad , , , , ,

10 thoughts on “Gammalt hantverk med twist

  1. Erica skriver:

    Wow så fint!! Blir extra effektfullt mot det mörka bordet.

  2. Madlene skriver:

    Beautiful Maria! Me like🙂

  3. Linnea skriver:

    Kalassnyggt! Jag gillar verkligen do-redo-tänket!

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Tack snälla ni, vad glad jag blir! Och Linnea: jag gillar verkligen också att återanvända gamla saker. Det finns en massa fördelar med det jämfört med att köpa nytt.

  5. Sanna skriver:

    Vilken bra idé! Och fint🙂

  6. karina skriver:

    Jättebra idè!!!
    Jag gillar också ”do-redo pyssel” och har bl.a. också använt virkade dukar som jag har sytt fast på lappkuddar och förkläde mm.

    Snygga bloggfoton!!!

  7. Maria skriver:

    Åh, det blev så sjukt snyggt! Måste eventuellt härma…

  8. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Sanna: Vad roligt att du tycker det:)

    Karina: Vilket roligt sätt att använda gamla virkade dukar på! Skicka gärna några bilder om du har, vore kul att se resultatet. Och tack så mycket för de snälla orden om bilderna, det värmer.

    Maria: Efterapning är en sann komplimang!;)

  9. […] av Maria Gunnarsson som har bloggen Kvadratsmart och hon har också tagit bilden som kommer från det här inlägget. Gå till hennes inlägg för mer info och fler […]

  10. M skriver:

    Häftigt, inspirerande.🙂

Kommentera

