Rumsavdelare av minnen

När jag var liten var en av höjdpunkterna när vi hade diabildsvisning på övervåningen. Då släcktes ljuset ner så att det blev mystisk och spännande stämning och pappa satte igång projektorn som brummade i bakgrunden medan utfrätta bilder i technicolor projicerades på den vita duken. Det var mest bilder från soliga semestrar men även en del vardagsbilder, vill jag minnas. 

När jag såg de här bilderna på Phatcity och Marvinblog slog det mig att jag verkligen borde leta fram de där gamla diabilderna som sedan länge ligger bortglömda någonstans i föräldrarnas gömmor. Dels får diabilder ett alldeles fantastiskt djup när man framkallar dem till papperskopior, dels skulle man kunna göra en riktigt fräck och annorlunda rumsavdelare eller ett insynsskydd av dem. För nog är det bra synd att inte titta på fina gamla bilder. 

 

Sammansatta diabilder kan användas som insynsskydd.

Ihoplänkade diabilder bildar här ett myllrande insynsskydd som lockar till närmare granskning. 

Ihopsatta diabilder kan bli en fin rumsavdelare.

Färgerna i gamla foton är ofta helt fantastiska. 

En fördel med att länka samman diabilderna är att de faktiskt går att vika åt sidan utifall man skulle vilja släppa in mer ljus eller öppna för insyn.

Pssst! Följ min blogg med bloglovin

Taggad , ,

6 thoughts on “Rumsavdelare av minnen

  1. Micke skriver:

    En fin idé! Mitt duschdraperi ger en liknande effekt, men det är ju betydligt intressantare!

  2. Marie Lithén skriver:

    Åh Maria så glad jag är över att hittat din blogg, kommer att följa den för mycket inspiration!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej Marie! Vad roligt att du gillar bloggen! Då blir det ett utbyte framöver, jag njuter ju redan av alla härliga recept du delar med dig av på Kitchen bitch:)

      Micke: Då kanske jag får se något liknande hemma hos dig framöver då:)

  3. Erna Gunnarsson skriver:

    Kul idé, jag tror nog säkert att vi kan hitta lite lämpliga bilder.

  4. Hej Maria! Hur gjorde du hål i plasten utan att den sprack?

    /Linnea

Kommentera

