Spetsar, spetsar, spetsar…

Här kommer sent om sider en bild av förra helgens loppisfynd. Den här gången fick en turkos skål i pressglas och drivor av virkade dukar följa med mig hem- något jag aldrig skulle ha kommit på tanken på att köpa för bara några år sedan. Nu kan jag knappt bärga mig tills jag får börja pryda mitt hem med dem.

Helgens loppisfynd: en turkos pressglasskål och mängder av virkade dukar.

Min mormor var helt fantastisk på att virka. Hon var dessutom produktiv och otroligt givmild. Bland annat virkade hon överkast till alla sina tre döttrars dubbelsängar och vi barnbarn fick var sitt till våra enkelsängar. Jag törs knappt tänka på den ocean av tid som ligger bakom.

Men fastän jag är uppvuxen med de mest sagolika spetsar omkring mig var det många år sedan de fick ligga framme hemma hos mig. Jag har inte tyckt att de passat min stil. Ändå har det alltid gjort lite ont i hjärtat när jag gått förbi högarna av gamla spetsdukar som slumpats bort för inga pengar alls på loppisarna. Jag minns ju hur mycket arbete som ligger bakom dem. Hur mormor trots dåliga ögon och fingrarna krokiga av reumatism in i det sista kämpade med garnet och sin tunna nål. Det finns en lågmäld tapperhet i det. 

Därför kändes det så bra att köpa en hel hög gamla dukar. Planen är att använda dem till ett spännande projekt till vilket jag inte skulle ha hjärta att använda mormors. Jag lovar att visa upp resultatet när det är klart. Håll utkik!:) 

Taggad , , , , ,

3 thoughts on “Spetsar, spetsar, spetsar…

  1. Sanna skriver:

    Vilken härlig skål och en sån härlig färg! Den skulle inte jag heller tacka nej till.

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Vad roligt att du gillar skålen! Själv är jag helt såld på pressglas just nu och håller som bäst på att bygga upp en liten samling. Ska visa upp den här på bloggen så småningom.

  3. […] ni ihåg de virkade dukarna jag köpte för ett tag sen? Jag lade ut dem lite huller om buller efter form och utförande, […]

Kommentera

