Ett resminne

Just nu smider jag resplaner. En viss rastlöshet parad med mörker och kyla brukar ha den effekten på mig. Planen är att ta ett flyg till varmare breddgrader inte alltför långt efter årsskiftet.

Generellt är jag mer intresserad av att samla på upplevelser än saker, men jag brukar se till att köpa med mig något riktigt fint från varje resa. Traditionen inleddes när jag som 15-åring förälskade mig i en bikerjacka i England och spräckte budgeten redan den tredje dagen av språkresevistelsen. Mitt sinne för ekonomi har förbättrats väsentligt sedan dess, men jag fortfarande brukar jag under varje resa köpa med mig en rejäl sak som jag verkligen gillar som minne. Helst någon form av inredningspryl som jag kan ställa fram så att den syns varje dag.

Den handsnidade ramen till min sovrumsspegel är just en sådan. Jag köpte den efter ihärdigt prutande av tre ivriga hantverkare i Thailand som emballerade den så noggrannt att den såg ut som en mumie när jag skulle ta den genom tullen. Spegeln skar jag till och monterade fast när jag kom hem till Sverige. Det är drygt tio år sedan nu och jag tycker fortfarande lika mycket om den. 

 

Jag köpte ramen till spegeln på en resa till Thailand för tio år sedan. Älskar den fortfarande.

Foto: Kvadratsmart

Kommentera

