Vid sängkanten

Vad är det första du ser när du vaknar och det sista du slänger en blick på innan du somnar? (Ja okej, om du är så där himlastormande kär är det förmodligen en yrvaken nuna på kudden bredvid men om vi tillåter oss att vara materialistiska ett tag. Vad är det då?) Jag vill gärna tro att du har något riktigt, riktigt fint vid sidan av sängen. Något som gör dig glad eller kanske fridfull till sinnes. 

Själv har jag en jordglob på nattduksbordet. Jag fyndade den på loppis för en spottstyver och nu är den en av mina käraste ägodelar. Den ger ifrån sig ett drömskt sken och har så där fint färgade landsindelningar och en tydlig skarv kring ekvatorn. Förmodligen har det hänt en del med nationsgränserna sedan den tillverkades men det gör inget. Vill jag ta reda på exakt vart de går kan jag kolla upp det på annat håll. Att en jordglob är en smula inaktuell ingår liksom i paketet. En jordglob har man inte för att hålla sig à jour. Den drömmer man sig bort med. 

 

Några favoritsaker- min jordglob och en gammal väckarklocka.

Foto: Kvadratsmart

Intill jordgloben står min Junghaus-väckarklocka, fyndad på loppis för en guldtia. Förutom att den är skönt rund i formen har den fördelen att väcka sömntutor varsamt med ett sprött klingande. Men är man svårväckt bestraffas man snart med ett ihållande, skrällande läte. Rekommenderas inte!

Tidigare fick väckarklockan följa med på mina utlandsresor, men efter att ha blivit beskylld för att ha en bomb i bagaget och fått den uppsliten i tullen får den stanna kvar hemma. En charmig detalj är att någon ristat in några bokstäver och siffror i metallens baksida. Jag älskar verkligen saker med historia, även om jag inte vet bakgrunden.  

Nu är jag nyfiken: vad har du bredvid sängen?

Taggad , , , ,

4 thoughts on “Vid sängkanten

  1. Marie skriver:

    Då jag har en utfällbar säng så har jag inget riktigt sängbord. Istället står mitt skrivbord precis bredvid sängen och agerar sängbord. På det står två lampor, en klockradio, en hög mode- och inredningsmagasin och, alltid, min dator. Tack för den bästa inredningsbloggen förr oss trångbodda.

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Ah, skrivbord är verkligen perfekta för att agera skrivbord. I min förra lägenhet använde jag också skrivbordet intill som avställningsyta vid sängen eftersom jag inte hade plats för något nattduksbord. Kalas att du har både mode- och inredningsmagasinen nära till hands också. För att inte tala om datorn:)

    Och tack snälla för de fina orden om bloggen. Jag blir alltid så glad av dina svar!

  3. gunilja skriver:

    HUUUR ska man hinna läsa igenom allt och njuta av allt fint du visar i bild!
    Man vill ju se mer och mer!! God fortsättning!!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Ha ha, du får helt enkelt se till att kolla in ofta eller plocka russinen ur kakan;) Kul att se dig här hos mig Gunilja, varmt välkommen tillbaka! Kram

Kommentera

