Adventsmys med glögg

”Mysigt!” måste vara mitt mest utslitna uttryck just nu. Kan inte rå för det, dels saknas det en bra synonym på svenska och dels är det verkligen så mycket som är just mysigt så här i adventstider. Som att träffas ett gäng kompisar och dricka glögg, äta pepparkakor och mumsa lussebullar över tända ljus. Eller att bylsa på sig lager på lager med kläder och ge sig ut på långpromenad så att kinderna blir alldeles rödrosiga. Eller att krypa upp i soffhörnet med en god bok och en filt i knät. 

Men trots att det lackar mot jul behöver det inte nödvändigtvis ingå julpynt i kubik i konceptet. För egen del har jag lite svårt för att ha en massa tomtar, krubbor och bonader hemma och pyntar därför lite försiktigt där jag tycker att det passar. Eftersom jag haft svårt att hitta några glöggmuggar jag verkligen gillar blev jag själaglad när jag kom på att mina öronförsedda glas som normalt används till Irish coffee även kan alternera som glöggmuggar. Passar finfint med de röda glasassietterna efter min farmor. 

 

Man behöver inte nödvändigvis använda glöggmuggar till glöggen.

Taggad ,

Kommentera

