Tips till hobbymålaren

Det är imponerande att målare har vita arbetskläder. Framför allt att de lyckas hålla dem så vita trots att de arbetar med färg hela dagarna. Det ligger säkert en hel del yrkesstolthet i att inte spilla, kladda eller skvätta omkring sig.

Jag är ingen målare. Skulle jag mot förmodan lyckas lura någon till att tro det skulle jag avslöja mig så fort personen ifråga såg mig in action med pensel och roller. Efter en målarsession brukar jag se ut som om någon doppat mig i färgburken… ha ha! Hur som helst brukar slutresultatet bli riktigt bra, så här kommer några amatörtips för den som är sugen på att attackera väggarna i hemmet.

Färgen i en provburk räcker till cirka fyra kvadratmeter.

Färgprov. Köp alltid ett färgprov och provmåla färgen du tänkt dig innan du köper flera liter av den. En provburk brukar räcka till ungefär fyra kvadratmeter och ger en bra uppfattning om hur nyansen du valt ser ut på en stor yta. Passa även på att se hur färgen ser ut i olika ljus, det kan skilja en hel del.

Oftare än man tror vinner man på att bryta nyansen en aning innan man går loss på allvar.

Täckplast. Om du är sölig med färgen- se till att täcka golv, lister och annat ordentligt med plast och målartejp innan du kör igång. 

Underarbetet. Okej, jag vet- det är jättetråkigt. Men att göra ett ordentligt grundarbete är A och O för att få ett lyckat slutresultat. Gamla tapeter som tenderar att lossna eller bli bubbliga av färg måste rivas bort. Efter det krävs det att du spacklar väggen för att få bort ojämnheter. Är du ingen hejare på att bredspackla kan jag varmt rekommendera wallcover som är en slags tjock tapet som man kan använda istället. Den slätar ut ojämnheter som inte är alltför stora och går alldeles utmärkt att måla eller tapetsera ovanpå. 

Målartvätt. Ska du bättra på en befintlig målad yta så glöm inte att tvätta av den med målatvätt först. Annars riskerar du att färgen fäster dåligt.

Kantmålning. Börja alltid med att måla med pensel intill lister, tak och i hörn. När det väl är avklarat går det fort att rolla resten av väggarna.

Rollern. Se till att fylla rollern med lagom mycket färg. Låt den aldrig bli för torr, då blir väggen randig. För mycket färg tenderar att rinna. Tänk också på att hela tiden rolla ut färgen och inte dra ut den med rollern, annars får du olika mönsterbildning i färgen. 

Riktningen. Måla alltid uppifrån och ner och arbeta metodiskt. Annars ser väggen lätt randig ut.

 

Har jag missat något? Fyll gärna på med era bästa målartips!

Taggad , ,

2 thoughts on “Tips till hobbymålaren

  1. Malin skriver:

    Härligt att du måla hallen i rosa/lila, snyggt blev det!
    Hitta din blogg nu och den hamna bland mina favoriter under inredning 🙂

    Ha det gött!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej Malin! Vad kul- både att du hittade hit och att min blogg får vara med bland dina favoriter:) Välkommen tillbaka!

Kommentera

