En Barbie-dröm

På sistone har jag tillbringat en hel del tid uppflugen på en stege med en roller i näven. Japp- hallen har äntligen fått sin välbehövliga ommålning. Hittills har jag inte direkt strösslat med bilder från mitt hem här på bloggen, men här kommer några före- och efterbilder på min hall:)

Bilder från min hall innan ommålningen.

Tidigare var hallväggarna täckta av en anonym hudfärgad tapet som var både sliten och full med hål. Eftersom hyresvärden trots det vägrade att byta ut den försökte jag piffa med en matchande matta och blingig takkrona. Det var som att försöka sminka upp en gris- grunden var för dålig för att resultatet skulle bli bra. När hyresvärden till sist lät sig övertalas att betala för materialkostnaderna tog jag saken i egna händer.

 

Så här ser hallen ut efter ommålningen.

Väggarna är målade i en rosa-lila nyans värdig ett Barbie-hus. När det kom till kritan kändes den gula färg jag tänkt mig inte riktigt bra i magen. Att fylla rollern med med kulören Kärleksört kändes nästan lite busigt för mig som inte är någon särskilt brudig tjej i vanliga fall. Varje rollertag var en kärleksförklaring till min hårt förtryckta inre Barbie. Härligt!

 

Hatt- och skohyllan kommer från Ikeas Tjusig-serie.

Matchande sko- och hatthylla ser enhetligt ut och lugnar ner hallen som har en tendens att se överbelamrad ut. Mina hyllor kommer från Ikeas Tjusig-serie. Möbeljätten har även bra trägalgar i åtta-pack. Jag köpte på mig ett gäng. Den lilla blompedistalen kommer från min favoritloppis här i stan. Tanken är att den ska få sällskap av en lägre variant så fort jag hittar någon.

 

Jag har satt upp en (fusk)kristallkrona i hallen.

Hallen är kanske inte det första stället man väntar sig att se en kristallkrona. Just därför gillar jag att ha min (i och för sig plastiga) kristallkrona just där. Jag tycker att den ser lite busig ut samtidigt som den bidrar till att ge besökarna ett lite flärdfullt välkomnande. 

 

På golvet ligger en ljusgrön matta.

På golvet ligger en ljusgrön trasmatta. 

 

Guldhandtagen funkar faktiskt till den nya väggen.

De gamla guldhandtagen som jag tidigare tyckt hjärtligt illa om har fått en renässans tack vare de nya omgivningarna. Mot den bubbelgumsfärgade väggen ser de nästan lite prinsessaktiga ut.

 Gamla fynd som äntligen kommit upp på väggen.

Det är märkligt hur saker bara trillar på plats rätt som det är. Lampetterna fyndade jag på loppis för flera år sedan. Sedan dess har de blivit liggande i en hattask utan att jag kunnat hitta något lämpligt ställe att sätta upp dem på. Förrän nu. Detsamma gäller min lilla samling av gamla reklamskyltar. Jag har nästan haft dåligt samvete för att jag hamstrat dem utan att spika upp dem på väggen. Nu blir jag glad av att se dem innanför dörren varje gång jag kommer hem.

Taggad , , , ,

13 thoughts on “En Barbie-dröm

  1. Anki skriver:

    Superhärlig färg!

  2. Micke skriver:

    Stilfull; en skön blandning av stilar, och snygg barbiekulör, men du behöver en ny hallmatta, very badly indeed!

  3. Erica skriver:

    Åh så kul att få se ditt hem 🙂 Vilken lyckad make-over!! Jag gillar verkligen kristall-lampan och lampetterna, och den rosa färgen var cool. Men jag håller med Micke, är inte helt såld på mattan… Jag hade nog lagt ett gäng RINGUM ullmattor i ceris på rad istället.

  4. Maria skriver:

    Åh, kul att se hur det blev! Barbie indeed, men det blev ju hur bra som helst! Om du ska byta hallmatta (vilket jag inte är helt övertygad om att du måste, men det verkar ju majoriteten tycka?) så skulle jag välja en svartvitrandig. Mer rosa blir overkill, men svartvitt skulle knyta an mer till femtiotalsprylarna. Ska bli kul att se färgen live vad det lider! Kram

  5. Sanna skriver:

    Jättefin färg! Hallen ser betydligt gladare ut nu 🙂

  6. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Vad spännande det är med olika tycke och smak! Själv är jag väldigt förtjust i min hallmatta som jag tycker ger en glassaktig känsla tillsammans med väggen. Kan dock hålla med om att den inte är helt klockren- än. Däremot är jag helt övertygad om att den kommer att bli det när jag hittat lite fler gröna inredningsdetaljer som gör att den harmonierar mer i inredningen i övrigt. Just nu är jag till exempel på jakt efter ljusgröna förvaringsaskar till hatthyllan. Om ni sett några sådana får ni gärna tipsa mig!

    När det gäller mattförslagen så tycker jag precis som Maria att det skulle bli för mycket av det goda att lägga in cerisefärgade mattor. En svart-vit skulle däremot vara cool, men skulle ge ett för hårt intryck för att passa mig. Alltså- lagd matta ligger;)

  7. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Pssst! Tipsa gärna om ni sett några mönstrade förvaringsaskar med gröna inslag också.

  8. Micke skriver:

    Well, shoot me, men det var inte färgen på hallmattan i första hand; piggelin och Barbie funkarfint ; utan en stilfullare och mindre luggsliten matta vore på sin plats, anser jag; förlåt, förlåt! Lantligt, hemvävt är kanske ditt stilideal!(?)

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jo, jag gillar att den ser lite lantlig och hemvävd ut, tycker att den står i kul kontrast till blinget i hallen. Och uppriktigt sagt: luggsliten är den inte över huvud taget utan nyinköpt. Men som sagt- det står dig förstås fritt att inte gilla den. Tycker faktiskt att det är lite kul att du fått sådan avsmak för den:) Det tristaste som finns är ju inredning som inte väcker några reaktioner över huvud taget!

  9. Micke skriver:

    Förlåt om jag förolämpade mattan och dess status, halvt på skämt, halvt på allvar! Jag gillar att du gillar att jag ogillar! 😉

  10. Frökenbauer skriver:

    Åhhhh va fint det blev med lila färg i hallen!!
    Supersnyggt Maria!
    Jag med har hamnat i en lila våg hemma, håller på att klä en fåtölj i mörklila sammet o har redan målat barnens triptrapstolar i lila! Man blir alldeles snurrig av lycka 😉
    kram

  11. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Micke: Ha ha! Jag gillar att du gillar att jag gillar att du ogillar!:D Kram

    Fröken Bauer: Tack, vad kul att du tycker det! Låter spännande med den lila vågen, det är ju en så skön färg. Jag måste kika förbi din blogg och ta mig en smygtitt innan jag kan se allt i verkligheten:) Kram

  12. […] kommenterat blev inlägget om min ommålade hall. Där fick jag, på gott och ont, ta emot både ris och ros. Kul med […]

Kommentera

