Vanebildande saker

Helt plötsligt har jag fått lust att baka och bjuda på gammaldags kafferep med bitsocker i skål och mjölkskvätt i en liten kanna. Varför? Jag har varit på loppisrunda och hittat ett helt bedårande pressglas-set med en liten skål som gjort för några sockerbitar och en matchande liten mjölksnipa. Dessutom har jag förälskat mig i en färgsprakande plåtburk som gjord för att fyllas med hembakta kakor.

Till saken hör att jag bara bakar någon gång per år och knappt känner någon som dricker kaffe på bit, så behovet av sakerna är minst sagt begränsat. Normalt sett försöker jag också leva efter devisen ”köp inget du inte har användning för” med tanke på hur lite utrymme jag har hemma. Men ibland kan jag falla så hopplöst för något att det inspirerar mig till att lägga mig till med nya vanor bara för att få använda sakerna. Som nu. Har du köpt något i inredningsväg som fått dig att vilja prova nya saker?

Ett litet pressglasset som ska användas till socker och mjölk vid kaffebjudningar.

Det färgglada locket på min nya kakburk.

Min nya kakburk.Foto: Kvadratsmart

Taggad ,

3 thoughts on “Vanebildande saker

  1. Jenx skriver:

    Oj, vilken fin kakburk! Varifrån kommer den? 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vad kul att du gillar min kakburk:) Jag hittade den på en loppis på Gysinge bruk tidigare i höstas. Skulle tro att den är rätt gammal, men har tyvärr inga uppgifter om historien bakom den.

  2. Jenx skriver:

    Tack för svaret, du gjorde verkligen ett kap. Det mönstret är to-die-for!

Kommentera

