Blomsterprakt

Min rosa phalaenopsis. 

Löven rodnar på träden och luften är härligt krispig och klar även under soliga dagar. Just nu visar sig hösten från sin allra bästa sida. Jag kan inte låta bli att tycka att det är mysigt att vira halsduken varv på varv runt halsen och börja mysa mer inomhus. Just nu får lägenheten en liten översyn. Även om jag inte direkt tillhör skaran som låter hemmet byta skrud efter säsong så tycker jag att det kan vara kul att ändra lite under de mörkare årstiderna- byta någon gardin här och där, låta värmeljusen flocka sig på borden och stuva undan sommarblommorna.

Just lite nya blommor är ett enkelt sätt att piffa upp lyan under höst och vinter. Själv är jag svag för phalaenopsis-orkidéer som har en klassiskt spröd skönhet över sig. Tvärt emot vad många tror så är de också extremt lätta att sköta och kan blomma i flera månader. Bilderna här intill är tagna från mitt köksfönster där blommorna tävlar med varandra i blomsterprakt.

Tricket är att låta blomman torka ut ordentligt mellan vattningarna. Jag brukar vattna mina orkidéer var tionde dag genom att fylla blomkrukan med ljummet vatten och sedan låta rötterna stå och dra i omkring 15-20 minuter. Efter det låter jag vattnet rinna av innan jag ställer tillbaka blommorna på en ljus plats. En annan sak man kan tänka på är att inte klippa bort de torra stänglarna förrän de torkat helt. 

 

Mitt blommande köksfönster.Så här ser mitt köksfönster ut just nu. Två av mina phalaenopsisar tävlar med varandra i blomsterprakt. 

 

Närbild av min gulspräckliga phalaenopsis.Foton: Kvadratsmart

Taggad , , ,

2 thoughts on “Blomsterprakt

  1. Erna skriver:

    Så fint du har det i köksfönstret.Jag håller med dej om att Philanopsisarna är otroligt vackra och även mycket lättskötta. Blommorna står ju också i flera månader. En av mina favoriter.

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Tack snälla du! Du har ju gett mig en massa bra tips på hur jag ska ta hand om dem, så du får ta åt dig en del av äran:)

Kommentera

