Tantigt är trendigt

Ju längre jag lever och ju fler erfarenheter jag samlar på mig desto svårare får jag att se världen i svart-vitt. Istället framträder en massa gråskalor och fina nyanser omkring mig. För let´s face it- det går alltid att se på saker och händelser ur olika perspektiv. Numera aktar jag mig noga för att tvärsäkert säga att jag aldrig skulle göra ditt eller datt. Jag har alldeles för ofta fått äta upp det i efterhand. 

Gamla porslinsdjur kan vara roligt kitschiga.Just nu är det särskilt uppenbart på inredningsfronten. Helt plötsligt kommer jag på mig själv med att fastna för saker jag tidigare skulle ha skytt som pesten.

Jag nyper med välbehag i second handbutikernas hemvirkade spetsdukar och korsstygnsbroderade kuddar, tycker att gamla porslinsdjur är kitschiga på ett alldeles underbart sätt och har till och med köpt mig en sådan där glaskula med konstgjord ros i. Inte ens kopparbunkar eller furudetaljer skrämmer slag på mig längre. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att det är trendigt att vara lite tantig. Vad sjutton är det som händer?!?

Jag tror det beror på att allt går i vågor. Vi dras till det som känns nytt och spännande och som på något sätt står i kontrast till det vi är vana vid. För att något ska kunna bli inne igen krävs det emellertid att det först varit så out of fashion att vi inte ens kunnat tänka oss att ta i det med tång. Först då är vi redo att älska det. Igen.

 

Färgstarka virkade plädar

För några år sedan hade vare sig gamla porslinsdjur eller virkade filtar av mormorsrutor kommit innanför min dörr. Nu blir jag på gott humör av små bambifigurer och skulle gärna ha en egen på nattduksbordet. Dessutom drömmer jag om att virka min egen filt-jag som inte ens kan virka. Bilderna kommer från Styleroom och Flickr. 

Kommentera

