Inredning à la Amelie

Omslaget till den underbara filmen Amelie från MontmartrePhew! Vilken arbetsvecka jag har haft. Att jobba med nyheter så här strax innan valet är hektiskt men otroligt spännande och kul. Det får dock till följd att jag känner mig som en urkramad trasa nu när helgen kommer. Då är det mysigt att kura ihop sig framför tv:n och titta på en härlig filmklassiker. Ikväll valde jag gamla godingen Amelie från Montmartre

Filmen är ett riktigt lyckopiller som framkallar soliga leenden och varma hjärtan hos tittarna. Den handlar om ursöta men ensamma Amelie (spelad av Audrey Tautou) som lever i sin egen lilla värld i Paris. En dag bestämmer hon sig för att förbättra andra människors liv, vilket leder till många spännande möten som även påverkar hennes egen tillvaro. Jag har sett den tidigare, så jag visste att det är en riktigt bra film. Vad jag däremot hade glömt var hur ögonbedövande vacker den är.

Varje scen är ett litet konstverk, kameravinklarna så genialiska att man blir lockad att frysa bilden gång på gång och färgerna är fantastiska. För att inte tala om inredningarna… Åh, jag vill bo som Amelie! Urläckra rum i varma nyanser av rött, vinrött, grönt och gult gör att man baxnar i soffan. Det går väl ändå inte att inreda så där hemma?, tänkte jag för att direkt svara mig själv: joooo, vad häftigt! Här kommer några bilder för att visa vad jag menar. Har ni inte sett filmen kan jag varmt rekommendera den- både för handlingens och inredningens skull;) Trevlig helg!

Inredningsbilder från Amelie från Montmartre.

3 thoughts on “Inredning à la Amelie

  1. Alex skriver:

    Haha, Amelies soffa ser ut som min mormors! ;P (Med det sagt menar jag inte att den är ful, nejdå!)

  2. mivan skriver:

    ”Sånt går väl an på film”, för att citera en en halvkänd kvartett från Hälsingland. Visst är det cozy, men
    glöm inte att ljussättningen, kamerafilter o dylikt oxå skapar en illusion, men det visste du ju redan som fotograf!
    ”It’s Just an image of her, just a trick of the light”, för att citera the Triffids.

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Alex: Vilken cool mormor du har!

    Mivan: Hm, kan så vara but what a trick of the light!!! Sådana illusioner utsätts jag mer än gärna för:)

Kommentera

