Plastic fantastic

Genomskinliga kartellstolar tycks nästan sväva i luften kring bordet. Foto: Design, Hem & Interiör

Enligt feng shui påverkar materialen du använder för att inreda och möblera ditt hem dess karaktär och hur energin rör sig i det. Materialen kan antingen upprätthålla, förstärka eller dämpa energin på ett ställe, beroende på vilket läge det har i hemmet och hur de olika elementen förhåller sig till varandra. Förutom själva materialet påverkar ytan energins rörelse genom bostaden. Hårda, plana och blanka ytor gör att den rör sig snabbare medan den bromsas av mjuka och matta strukturer. Ju större ytan ifråga är, desto större blir effekten. 

Det finns emellertid ett material som man bör undvika då det totalt blockerar chi och hindrar flödet. Plast. Efter att ha läst om det här har jag fått ett allt större motstånd mot att omge mig med plastsaker. I affärerna sträcker jag mig hellre mot naturliga material. Men ingen regel utan undantag. Det finns saker och möbler i plast som talar så starkt till mig att jag ändå vill ha dem hemma. I slutändan är det trots allt magkänslan som måste styra, inte regler man läst i någon bok.

Kartells urläckra Victoria ghost-stol får gärna flytta in hos mig.Det är här som Kartells fantastiska möbler kommer in. Älskarom! Förutom att många av dem tar lite visuell plats genom sin transparens är de galet läckert formgivna.

Planen är att provsitta en Victoria ghost-stol så snart som möjligt för att se om den är tillräckligt hög för att kunna ersätta min nuvarande skrivbordsstol. Är helt övertygad om att den skulle innebära ett rejält lyft för min arbetshörna i sovrummet. Trots plasten.

 

Foto: Kaboodle

 

Kommentera

