Färgglatt hem till salu

Underbart retrokök i krispiga färgerFoton: Svensk fastighetsförmedling

Jag bara måste dela med mig av det här sköna retrohemmet som jag hittade på Hemnet. Tvåan på 52 kvadrat ligger i Stockholmsstadsdelen Johanneshov och är inredd i en krispigt färgglad skala som man blir alldeles lycklig i hjärtat av. Dessutom har ägarna haft den goda smaken att inte fegmåla allt vitt nu när tvåan ligger ute för försäljning. Fett plus för det!

 

Originalluckorna i köket är målade tidstypiskt ljusblå. Till det har man lagt till ett rutigt linoleumgolv i tomatrött och vitt. Den mindre djärva hade nog nöjt sig med de färgerna, men här finns också flera äppelgröna detaljer som till exempel brödburken. Dessutom hänger en klarorange plastlampa ovanför köksbordet. Inget för vekhjärtade, men oj vad glad jag blir när jag ser det!

 

Vardagsrummet är inrett med mycket färg och självförtroendeFärg, färg, färg och retromönstrade tyger till udda möbler. Vardagsrummet har inretts respektlöst och med en stor portion smak toppad med humor. Jag gillar verkligen de glada primärfärgerna och den oregelbundna tavelväggen. Sideboarden i teak sväljer massor med saker och ger rummet tyngd.

 

Sängen har försetts med ett lapptäcke av stormönstrade retrotygerDet överdådigt mönstrade lapptäcket gör att sovrummet känns ombonat trots den avskalade inredningen och vita väggar. 

För den som är nyfiken finns fler bilder och mer information om lägenheten här

 

5 thoughts on “Färgglatt hem till salu

  1. Micke skriver:

    Läcker köksmatta – kökslampan skulle kunna vara designad av Arne Jacobsen från danska Louis Poulsen, men är kanske en kopia; vet inte om de tillverkades i orange, men snygg likaväl!

  2. Micke skriver:

    Sideboards rule!

  3. […] 2010 av marpan Hittade det här blogginlägget på Kvadratsmart om en fantastiskt sjysst inredda 2:an i Björkhagen/Hammarbyhöjden, mina gamla […]

  4. Sanna skriver:

    Vilket härligt kök! Man blir verkligen glad av färgerna 🙂
    Jag önskar att jag var lite modigare inredningsmässigt…

  5. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Micke: Tack för infon om lampan! Och ja, jag håller med- sideboards rockar!

    Marpan: Tack för länkningen!

    Sanna: Kul att du gillar köket:) Ibland räcker det att låta sig inspireras lite. Vill man ha lite tuffare inredning kan man börja i liten skala med någon detalj och sedan ta ut svängarna om man blir nöjd med de första försöken. Lycka till!

Kommentera

