Hopp om livet

Det var ett tag sedan jag visade hur det går för mina sticklingar. Det finns en anledning. De höll på att stryka med när jag lämnade dem för länge vind för våg under min semester.

De andra blommorna hade klarat min bortovaro galant, men de små sticklingarna hade visst vant sig vid min uppmärksamhet och strejkade när de inte fick den. Hälften av bladen hade skrumpnat ihop och fick klippas bort. Sedan dess har operation återupplivning pågått.

Jag har skämt bort dem med växtnäring och hårdansat växterna eftersom min pålitliga pelargonbok säger att de brukar växa på sig då. Det har de gjort också, men är fortfarande inte så där buskiga som innan jag reste iväg. 

Igår kväll testade jag någonting nytt. Jag läste nämligen i en tidning att kaffesump fungerar som gödningsmedel och tänkte ge mina blommor en energikick. Nu oroar jag mig för att jag istället  gav dem den sista nådastöten med mitt experimenterande. Håll tummar och tår för att den här manövern var bra för dem! 

Kaffesump- flipp eller flopp för mina pelargoner? Framtiden får utvisa.

3 thoughts on “Hopp om livet

  1. mivan skriver:

    De kommer igen till våren – nästa år!
    Flipp eller flopp, det var länge sen!

  2. Karin skriver:

    Skulle de inte klara sig så vet du ju vart det finns fler sticklingar att ta. Själv odlar jag monsterpelargoner…. Mycket vatten och gödning, i stora krukor på den soligaste platsen ute på altanen. Då blir det enorma plantor men lite blommor det första året. Men snart, snart kommer det några blommor oxå 😉
    Kram Karin

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    mivan: Aj aj, det lät väldigt långt borta. Jag hoppas ju att de ska bli tillräckligt livskraftiga för att klara vintern.

    Karin: Tack snälla för erbjudandet om fler sticklingar! Men de ser ut att klara sig *peppar,peppar*. Låter jättespännande med monsterpelargonerna! Jag måste ta mig en tur norrut snart och spana in dem:)

    Kram

Kommentera

