Lodrätt boende

Genom att bygga på höjden istället för på bredden har arkitekterna Pieter Peerlings och Silvia Mertens skapat ett hem där få människor ens skulle göra ett försök. Lägenheten i fyra plan ligger insprängd mellan två gamla hus i belgiska Antwerpen och är bara 2,4 meter bred. Trots det har paret fått plats med både kök, sängkammare och arbetsrum.

I varje rum består en av väggarna helt av glas, vilket gör att paret har möjlighet att visa upp sina egna verk för förbipasserande. Smart kan man tycka men precis som Emma Margareta på 50 danska kvadrat, där jag hittade bilderna, misstänker jag att jag skulle känna mig väldigt uttittad om jag bodde så. Hur som helst gillar jag planlösningen och hur paret lyckats maxa boendet. Kika gärna in här för fler bilder.

 

 

 

Kommentera

