Inredning i platåer

Ett bra alternativ till den klassiska loftsängen är att skapa höjdskillnader i rummet med hjälp av plattformar. De avdelar ytan både rumsligt och visuellt utan att minska känslan av rymd. En annan fördel är att förvaringsutrymmen som garderober och skåp och lådor lättare kan byggas in så att de känns som en integrerad del av rummet.

I en sådan här lösning kan man med fördel använda sig av en utdragbar säng som kan skjutas in under plattformen under dagen. Det gör den mindre iögonenfallande än att hissa upp den under taket som man gör med en loftsäng. Som i det här rummet som jag hittade via carinh.

5 thoughts on “Inredning i platåer

  1. Mikael skriver:

    Jodå, olika nivåer är inte så tokigt, men det är jag inte ensam om att tycka:

  2. Jag gillar verkligen den här lösningen! Loftsäng funkar sällan tycker jag, det behövs så himla mycket takhöjd för att det ska kännas bra och det har man ju väldigt sällan, i alla fall i Sverige! Bäddsoffor och sängskåp i all ära, men en slarvis som jag skulle nog ”glömma” att fälla ihop det hela på morgonen 🙂
    Det här är en mycket bättre idé, speciellt om man kan göra nivåskillnaden ännu mindre än på bilden så det bara är ett trappsteg upp och har samma material på golv och platå!!

  3. Sofia skriver:

    Jättebra blogg!

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Mikael: Hehe, tydligen är det fler som gillar idén:D

    Emma: Håller helt med! Jag är ju inget större fan av loftsängar, utan tycker att det här är en mycket smartare lösning. Det skulle helt klart vara snyggt med samma material på golv och platå!

    Sofia: Tack, vad roligt att du tycker det:)

  5. […] bra boende genom att dela in rummen i olika platåer. Det har jag skrivit om tidigare, till exempel här och här. Italienska Tumidei, som jag just skrev om, har en mängd olika lösningar till […]

Kommentera

