Helgens loppisfynd

Att köra bil med regnet piskande mot vindrutan som om det aldrig vill sluta kan vara riktigt mysigt. Det upptäckte jag i helgen då jag och en god vän var på roadtrip i Dalarna. För vad gör väl lite regn när man har trevligt sällskap och ändå tänkt tillbringa större delen av tiden med att plöja igenom loppisar i jakt på fynd?! 

Efter att ha gått igenom några mindre spännande loppisar kunde vi konstatera att det varit långt mellan saker som väckte ha-begär men desto tätare mellan försäljare som gärna bjöd på fika, antingen gratis eller för en struntsumma. Mycket trevligt!

Den stora behållningen var emellertid den gigantiska och välfyllda loppisen Tulavippan i Gagnef. Vi hade fått tips om den på förhand, men hade inte riktigt förstått hur stort stället var. Vi tillbringade flera timmar där och kunde glatt gå därifrån med flera fina grejor. 

Min samling av pressglas fick ett tillskott i form av en liten skål. Jag hade också turen att hitta några blomhållare att sätta på väggen. De är lite skavda och rostiga, men det tycker jag bara gör dem charmigare.

 

Jag har länge velat ha en härlig TV-kanna att ställa fram när jag har gäster på besök. Tyvärr har de TV-kannor jag sett hittills ofta varit slitna och medfarna, men den här var helt oanvänd och hade tätt åtsittande kork. Inköpet var gjutet! En extra väckarklocka att ta till när jag ska jobba mina nattpass fick också följa med hem.

 

Gamla vykort i overkligt bjärta färger av ett svunnet Sverige framkallade breda leenden och skrockande skratt. Jag köpte med mig några hem. Förmodligen kommer några av dem att hamna på väggen så småningom, andra i vänners postlådor. 

 

Fina gamla ramar finns det gott om på loppisar. Jag är särskilt svag för gamla ovala med passepartout. Gissa om jag blev glad när jag hittade hela fyra stycken på en och samma gång! Den gamla tavlan kommer att få ge vika för en av mina egna så småningom. Den köpte jag för den fina ramens skull. 

2 thoughts on “Helgens loppisfynd

  1. Mikael skriver:

    Åh, jag skulle oxå behöva några ramar(för att kunna hålla en köpsnål linje!), tre stycken identiska; helst i silver och gärna vintage! Ser man på; där skymtar det gamla badhuset i Kristinehamn fram bakom tapeten!

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Stämmer bra att det är Kristinehamns gamla badhus:) Hoppas du hittar några fina ramar!

Kommentera

