Drömmen om ett bibliotek

Tänk dig ett rum fyllt av böcker. Rad efter rad med just dina favoriter. En brasa som sprakar så där hemtrevligt i ett hörn. Utsikt över sjön genom det spröjsade fönstret. Att få sitta där, uppkrupen i en fåtölj med fötterna bekvämt placerade på en fotpall, med en kopp kaffe på armlängs avstånd och en god bok i knät. Det har jag drömt om i flera år, om att ha ett eget bibliotek. 

Jag har varit nöjd med att fantisera om hur det skulle se ut och hur det skulle kännas att befinna mig i det. Däremot har jag inte gjort något för att förverkliga den där drömmen, bara haft den som ett mentalt rum där jag kunnat tanka energi från brasan och varit nöjd med det. Tills helt nyligen. Helt plötsligt vill jag verkligen ha det där biblioteket. 

Nu har jag inte plats för det och är inte beredd att flytta ut ur stan för att få ett extrarum och den där utsikten över sjön, så det måste bli ett bibliotek i mindre skala- en läshörna. Vardagsrummet är redan avdelat för att ge utrymme för den. Det finns plats för ytterligare en bokhylla och jag vet precis vilken fåtölj jag vill ha. Med en riktigt bra läslampa och ett litet avställningsbord kommer det att bli jättemysigt. Det är en långsiktig plan, men att planera och fundera på hur det ska se ut är verkligen jättekul! Dessutom känns det bra att införliva en del av drömmen i mitt liv. Så bra att jag planerar att göra det på fler områden. 

Vad har ni läsare gjort för att anpassa era drömmar till era inredningsförutsättningar? Skriv gärna och berätta!

4 thoughts on “Drömmen om ett bibliotek

  1. Mikael skriver:

    Jag tycker min bokhylla; Libri, från Swedese ger mig ett trevligt hemmabibliotek, inte överlastat med gamla böcker du redan läst, (och borde ha skänkt till välgörande ändamål alt. fraktat till återvinningsstation)
    Libri exponerar bara det du har läslust till just nu i samklang med fina, vackra prydnadsföremål o dyl.
    Varför inte använda en vikskärm för att avgränsa biblioteket i rummet!?
    http://www.swedese.se/ovriga/libri/

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Libri är verkligen jättesnygg! Får starkt ha-begär varje gång jag ser den. Gillar din filosofi att bara ha böcker du vill läsa just nu tillgängliga. För mig skulle det emellertid inte funka särskilt bra eftersom jag är något av en ”bokoman” och tycker om att omge mig med dem. Vissa av dem verkar jag kunna läsa hur många gånger som helst, andra vill jag ha nära till hands för att kunna slå upp saker när jag behöver det.

    Idén med att avgränsa biblioteket med en vikskärm ska jag lägga på minnet!

  3. effy skriver:

    Vi ska snart flytta till ett väldigt fint, men ganska litet radhus. Det ska verkligen bli roligt att inreda och få det luftigt och fritt trots liten yta. Här kan jag nog hitta en hel del tips. 🙂

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Effy: Vad spännande med det nya radhuset! Skriv gärna och berätta hur det går!

Kommentera

