Harmoniskt hem

Ibland tycker jag att det är knivigt att veta hur jag ska lösa olika inredningsbekymmer på ett bra sätt. Andra gånger kan jag ha svårt att bestämma mig för vilket av alla härliga alternativ som jag tycker bäst om. Det finns ju så otroligt många spännande valmöjligheter! Sedan jag upptäckte den kinesiska inredningsläran feng shui har det emellertid blivit lite lättare. 

Feng shui betyder ”vind och vatten” och är konsten att inreda hemmet för att nå framgång, hälsa, välstånd och lycka. Som med så mycket annat finns det även här olika skolor för hur man ska bära sig åt. Gemensamt för alla är emellertid att man inreder på ett sätt som främjar rörelse av energi och motverkar stagnation.

Låter det flummigt? Jag ska erkänna att jag själv är tveksam till att tillmäta inredningen så stor betydelse för hela mitt liv som feng shui vill göra gällande. Däremot tycker jag mitt eget hem förbättrats väsentligt genom att jag tagit till mig de delar som passar mig, framför allt i de vrår jag haft svårt att själv få ordning på.

Ett drag som utmärker alla feng shui-inspirerade hem är att de ger ett harmoniskt och lugnt intryck, vilket jag tycker är väldigt tilltalande. Att läran förordar enkel inredning där man undviker alltför mycket saker omkring sig gör den också väldigt användbar för trångbodda. Jag lovar att återkomma med handfasta feng shui-tips framöver.

Här kommer ett smakprov på hur det kan se ut. Bilderna är hämtade från Svenska Dagbladet och fotograferade av Johanna Hopkins. 

 

5 thoughts on “Harmoniskt hem

  1. Mikael skriver:

    Yes, jag är redo för handfasta fengshuier!

  2. Mikael skriver:

    Jag ser fram emot många fengshuiga blogginlägg i framtiden!

  3. Jag tycker verkligen att jag mår lite bättre när det är undanplockat och ordning och reda hemma. Och ett hem som inretts med Feng Shui tankar känns verkligen harmoniskt och mysigt att vara i.

  4. […] tar gärna till feng shui när jag inreder mitt hem. En inredningslära med så många år på nacken måste på något vis […]

Kommentera

