Poetiska pelargoner att sukta efter

Det är vår. Det är varmt. Och jag längtar ut i friska luften och solen, till fräknar på näsan och jord under naglarna. Just nu har jag ett stort behov av att påta i myllan och odla egna växter. Jag har visserligen ingen egen jordlott och har uppriktigt sagt inte så bra hand med blommor, men i år vill jag driva upp pelargoner på balkongen. 

Fram till förra sommaren tyckte jag riktigt illa om pelargoner och klassade dem som tråkiga ”pensionärsblommor”. Ett besök på Pelargonmuseet i Torsåker fick mig emellertid att ändra åsikt radikalt. Innehavaren Pia Walldau berättade entusiastiskt om de närmare 500 (!) olika sorterna som hon samlat ihop. Och vilka pelargoner… De var helt fantastiska och det stora flertalet skilde sig mycket från hur jag alltid trott att blomsorten ser ut. Särskilt förtjust blev jag i de engelska med brokiga blad. 

Döm om min förtjusning när jag under påskhelgen besökte en gammal vän som hade tagit fram flera brokbladiga pelargoner från vinterförvaringen och placerat dem i köket. Å, så fina! Dessutom var flera planterade i krukor som ser så där härligt slitna ut- i mitt tycke det absolut bästa sättet att visa pelargoner på. Oj oj, så vill jag också ha det!

Karin har verkligen förmågan att få hemmet att kännas både mysigt, personligt och stilfullt och har avundsvärt gröna fingrar. Kika gärna in på hennes blogg Vellasgarden. Där kan man bland annat hitta den härliga bilden nedan som visar hur de nymornade pelargonerna kommer att se ut om ett par månader. Oj oj, sådana vill jag också ha!

 

2 thoughts on “Poetiska pelargoner att sukta efter

  1. Micke skriver:

    Glad att höra; pelargoner är mångskiftande och fina, men….pelargonmuséet i Torsåker!? (smile)

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Hey! Det ÄR verkligen helt fantastiskt på muséet!

Kommentera

