Några ord om tavelupphängning I

”Hur gör man när man hänger upp tavlor egentligen?” Det frågade en vän till mig efter att han börjat inreda sin nya lägenhet. Jag har varit lite ovillig att svara på frågan eftersom jag är emot pekpinnar i största allmänhet och i inredningssammanhang i synnerhet. Livet blir så mycket roligare om man går på känsla istället för efter läroboken. Men här kommer i alla fall några användbara tips;)

Stora tavlor får gärna hängas upp med mycket luft omkring sig så att de får maximal effekt. Personligen har jag däremot svårt för ensamma små tavlor på en stor vägg. Jag tycker att det ser ut som om de hänger där och skäms.

Små tavlor gör sig bättre i grupp. För att de inte ska ge ett plottrigt intryck bör man sträva efter att hänga upp tavlorna så att de linjerar med varandra på något sätt. Linjeringen skapar ordning och reda och är vilsamt för ögonen. Det gör att man relativt enkelt kan gruppera tavlor som skiljer sig från varandra till uttryck och färg.  

Ett smart tillvägagångssätt för att få tavlorna exakt i linje med varandra hittar du här.

Foto: Martha Stewart

Foto: The Selby

Foto: Pottery Barn

5 thoughts on “Några ord om tavelupphängning I

  1. Micke skriver:

    Tack för de insprerande och värdefulla tipsen! Hmm…jag får ta mig an den engelska texten när jag hämtat mig från tidsomställningen.
    Jag håller med dig: Livet blir roligare om du inte föjer regelboken 🙂

  2. […] Några ord om tavelupphängning I […]

  3. Esbe skriver:

    Att gå på känsla är ju inte fel, men det kan ändå vara bra med en utgångspunkt för sitt känslogående 🙂

    God fortsättning!

Kommentera

