Rensa i röran

Grundförutsättningen för ett trivsamt hem på liten yta är att inte ha för mycket saker i det. Oavsett hur fina de är så kommer de inte till sin rätt om de står huller om buller. Du kommer att få svårt att hitta utrymme att förvara sakerna på ett vettigt sätt. För mycket saker gör också att du får svårare att hålla ordning och oordningen kommer att göra att ditt hem känns mindre än vad det faktiskt är. 

Har du svårt att göra dig av med saker eller om du behöver lite extra uppmuntran så kan jag rekommendera Karen Kingstons bok Rensa i röran med feng shui.

Kingston hävdar att onödiga saker får energin att stagnera i våra hem. När du städar och röjer upp befriar du dig samtidigt från negativa känslor och bereder plats för ny och positiv energi, skriver hon. Efter att ha gjort ett antal utrensningar av gamla kläder och prylar kan jag bara konstatera att hon har rätt- livet blir verkligen enklare att leva med mindre saker i det!

Ett av de mer användbara tipsen i boken är det så kallade pryltestet. Varje gång du är tveksam till om du ska behålla ett föremål ska du fråga dig själv tre saker:

  1. Blir jag glad när jag tänker på den eller tittar på den?
  2. Älskar jag den helhjärtat?
  3. Är den verkligen användbar?

    Är svaret inte ett rungande ”ja” på alla tre frågorna- kasta prylen.

    One thought on “Rensa i röran

    1. Micke skriver:

      Kasta fula, oälskade saker, det är min nya melodi! Tack för boktipset!

    Kommentera

